"Jag har gett dig så mycket tro du behöver"- ROM 12:3

Jag måste bara berätta om en kväll då jag och min pappa satt och kollade på tv. Eftersom jag är väldigt intresserad om kristendomens historia så satt vi och kollade på det programmet på Kunskapskanalen. Medans vi sitter där med en kopp te och en smörgås frågade min pappa mig: Victoria, hur ser du Gud egentligen?
Jag visste inte vad jag skulle svara så jag svarade lite skämtsamt: Jag ser han som en man som sitter på ett moln. I ögonvrån såg jag hur min pappa kollade på mig med sin allvarliga blick och ville ha ett ordentligt svar och jag blev tvungen att tänka efter en stund.
Hur föreställer jag mig Gud? Jag har aldrig tänkt på det förut, kanske är han en man på ett moln som tittar ner på oss, vem vet. Jag tror att varje människa får skapa sin egen bild om hur Gud ser ut. Jag vet nu hur jag föreställer mig Gud, har ni sett när det regnar och solen skiner igenom molnen? Det blir som ett sken som lyser igenom molnen och det är hur vackert som helst, det är så jag föreställer mig Gud, som ett sken som lyser igenom det dystra och kalla.

Den kvällen då vi satt och kollade på Kristendomens historia satt jag och pappa och diskuterade lite om vad vi tyckte om skapelsen och så. Pappa sa att han trodde mer på den naturvetenskapliga teorin om hur jorden och allt har skapats men vad han inte hade tänkt på var detta som jag förklarade för honom: Men pappa, jag tänker såhär, Bibeln är skriven för cirka två tusen år sedan och redan då kom man på hur allt skapades. Skapelsen i Bibeln är ju nästan likadan som den naturvetenskapliga skapelsen, det enda som skiljer dom åt är att i den kristna skapelseberättelsen pågår under sex dagar och på den sjunde dagen vilade Gud och den naturvetenskapliga skapelsen pågår under miljarder år. Det jag menar är att vi kom på evolutionen och hur jorden har skapats ur vetenskapligt perspektiv för några hundra år sedan och människorna som har skrivit Bibeln kom på detta för cirka två tusen år sen, är inte det lite konstigt?
Där fick min pappa en lite tankeställare och han blev säkert rätt paff när jag förklarade hur jag tänkte och hur jag tror att det är.

Men detta är ju bara mina tankar om hur Gud och om skapelsen. Alla får ju tycka och tro vad dom vill, men jag ville bara dela med mig lite av vad jag tycker och tror :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0